fbpx

Contact

Neem contact met ons op.

Openingstijden app

Maandag tot en met donderdag: 8:30 tot 22:00 uur
Vrijdag: 8:30 tot 16:00 uur
Zaterdag: 10:00 tot 16:00 uur
Zondag: 10:00 tot 22:00 uur

Bezoekadres

Lopendediep 5
9712 NV
Groningen

KvK: 66929237
BTW: NL8567.56.623.B01
IBAN: NL93 ABNA 0483 1544 31

Thematisch werken met hulp van Mr. Chadd

In het onderwijs staan vakken vaak op zichzelf. Zo leer je bij biologie over levende organismen en bij wiskunde over wiskundige begrippen en formules. Bij projecten gaat dat vaak net even anders, daar werk je meer thematisch. Wat houdt thematisch werken precies in? Wat zijn de voordelen ervan en welke rol speelt Mr. Chadd in dit geheel? We leggen het uit.

Wat is thematisch werken?

Bij thematisch werken staan vakken niet op zichzelf, maar zijn ze met elkaar verbonden door een overkoepelend thema. Een goed voorbeeld hiervan in het voortgezet onderwijs zijn projectweken. Thematisch onderwijs wordt ook wel vakoverstijgend genoemd. Scholen richten zich hierbij vaak op relevante thema’s – zaken die zich op dit moment in de maatschappij afspelen.

Neem een thema als duurzaamheid. Hier kun je meerdere basisvakken in kwijt. Denk bijvoorbeeld aan aardrijkskunde en natuurkunde, maar ook aan vakken als techniek en wiskunde.

De structuur van thematisch werken

Afhankelijk van het onderwerp, kun je als school zelf bepalen hoeveel tijd je uittrekt voor een thema. In het basisonderwijs is dit soms een paar weken, maar op de middelbare school vaak een week. Thematisch werken bestaat uit drie fasen: de inleiding, het onderzoek en de activiteiten, de afronding.

● Fase 1: inleiding van het thema en subthema’s. Er worden groepjes gemaakt en leervragen verdeeld.

● Fase 2: uitvoeren van onderzoeksactiviteiten. Leerlingen zoeken naar informatie. Een gastdocent of excursie maakt vaak deel uit van het programma.

● Fase 3: afronding van onderzoek. Leerlingen presenteren hun antwoorden aan elkaar.

Voordelen van thematisch onderwijs

Waarom zou je als school thematisch onderwijs inzetten? We zetten de voordelen op een rijtje.

Motivatie en betrokkenheid
Thematisch werken gaat bijna altijd samen met een hoge motivatie van leerlingen. Door relevante thema’s te kiezen, worden leermomenten in een bepaalde context geplaatst. Dit maakt het thema herkenbaar en zorgt voor een grotere betrokkenheid.

Meer leermomenten
Een thema of schoolproject kun je zo groot uitwerken als je wilt. Zolang er maar uitdaging in zit en het dicht bij de belevingswereld van scholieren staat. Waarom? Dan gaat de lesstof pas echt leven en onthouden ze het beter.

Groepsgevoel
Een thema behandel je met de hele klas. Natuurlijk, ook bij reguliere vakken zit je met elkaar in een klaslokaal. Maar bij thematisch werken staat het groepsgevoel centraal. Leerlingen werken in kleine projectgroepjes, waardoor ze leren communiceren en samenwerken.

Mr. Chadd als hulp van buitenaf

Als docent weet je alles van je eigen vak. Maar omdat er bij een bepaald thema of project ook andere onderwerpen aan bod komen, heb je soms niet alle kennis in huis. In zo’n geval kun je expertise van buitenaf inschakelen. Een gastdocent, ondernemer of student, bijvoorbeeld.

Stel dat je lesgeeft binnen het Technasium en leerlingen aan de slag gaan met een specifiek project: drones. Mr. Chadd beschikt over een grote poule coaches die een relevante technische studie aan een Nederlandse universiteit volgen. Je kunt een Mr. Chadd-coach inschakelen om de scholieren online of offline te begeleiden. Bijvoorbeeld met hulp bij programmeren of het in elkaar zetten van een drone!

Chat
Chat

Hulp nodig met je huiswerk?

Loop je tegen een lastige berekening aan of ben je even kwijt of je ‘word’ met een d of een dt schrijft? Meld je nu aan en stuur Mr. Chadd een bericht!

icon-external-link cancel close check cog graduate navigatedown icon-info icon-phone icon-mail icon-chat icon-facebook icon-instagram icon-twitter icon-youtube icon-play icon-eye whatsapp