Taxonomie van Bloom

Leestijd: 10 minuten

In het onderwijs worden verschillende manieren gebruikt om vragen te classificeren. Dit heeft als doel om leerlingen op verschillende manieren te laten leren, leerdoelen te formuleren en te toetsen zodat je inzicht krijgt in hoeverre de nieuw aangeleerde lesstof is blijven hangen. Een leerling heeft bijvoorbeeld wel onthouden wat de formule is die hoort bij de stelling van Pythagoras maar het kunnen toepassen en uitrekenen van de formule is de leerling vergeten of heeft hij nog niet begrepen. Op deze manier weet je als docent precies waar je nog aandacht aan moet besteden in de lessen.

Wat is de taxonomie van Bloom?

Bij Mr. Chadd delen we de gestelde vragen van leerlingen in via een classificatiesysteem. We maken daarbij gebruik van de taxonomie van Bloom. We hebben gekozen voor deze manier omdat het een uitgebreide classificatie is. Benjamin Bloom heeft tussen 1948 en 1956 samen met een groep onderwijspsychologen deze classificatie van niveaus van intellectueel gedrag ontwikkelt. We houden daarbij de volgende bewoordingen aan: 

  1. Kennisreproductie: het herkennen en onthouden van feiten, termen, basale concepten of antwoorden op vragen zonder het precies te begrijpen. (Een voorbeeld van een kennis reproductie vraag: “Wat is meiose?”)
  2. Inzicht: het laten zien van begrip van feiten en ideeën, door te organiseren, te vergelijken of uitleg te geven. (Een voorbeeld van een inzichtsvraag: “Een biljet van 50 kost ongeveer 0,10 om te maken. Leg uit waarom het biljet toch een waarde van 50 heeft.”)
  3. Toepassing: het gebruiken van kennis en toepassen in een nieuwe situatie. (Een voorbeeld van een toepassingsvraag: “Hoe komt het dat je nu nog fossielen op de Alpen kan vinden?”)
  4. Analyse: het onderzoeken en analyseren van informatie. (Een voorbeeld van een analysevraag: “Wat is het verschil tussen een Metoniem en een Metafoor?”)
  5. Evaluatie: op basis van kennis een mening vormen, waarbij je verschillende meningen en argumenten tegen elkaar kunt afwegen. (Een voorbeeld van een evaluatievraag: “Ik heb vrijdag een atlas toets heb jij nog tips want ik vind het moeilijk om met atlassen te werken.”)
  6. Creatie: het creëren van nieuwe inzichten, producten of ideeën. (Een voorbeeld van een creatievraag: “Kun je een manier bedenken om dit op te lossen?”)

Zit er hiërarchie in de niveaus?

In tegenstelling wat veel mensen denken zit er geen hiërarchie in de taxonomie van Bloom. Het zijn zes verschillende termen om leergedrag te beschrijven en in te delen. Het is dus ook niet zo dat iedere leeractiviteit creatie nastreeft, dat verschilt per vakgebied, leerniveau en leerjaar. Het is wel zo dat bijna iedere leeractiviteit kennis vereist maar dit hoeft niet altijd het startpunt te zijn. De taxonomie van Bloom biedt voornamelijk een handige structuur waarmee een leeractiviteit kan worden ingevuld. Bij Mr. Chadd geeft het je als docent inzicht in de soort vragen die leerlingen hebben gesteld. Je kunt dit bekijken op het schoolportaal van Mr. Chadd. 

Meer weten over het schoolportaal?

Taxonomie van Bloom

Hoe krijgt een chat op Mr. Chadd een Bloomlabel?

Met behulp van artificial intelligence hebben we een module gebouwd die op basis van een door mensen gelabelde set vragen, chats kan labelen met een niveau van de taxonomie van Bloom. Doordat we de vragen uit een chat kunnen destilleren, is het mogelijk de vragen automatisch te labelen op basis van de inhoud en woordvolgorde van de vraag. Tussentijds wordt er gekeken naar de betrouwbaarheid van de labels en dus de prestaties van de AI-module. Zodoende kunnen we met een hoge betrouwbaarheid een label toekennen!

Vragen? 

Heb je vragen naar aanleiding van het lezen van dit artikel? Neem contact op met Mr. Chadd. Dit kan via de livechat rechtsonderin het schoolportaal, of door een e-mail te sturen naar info@mrchadd.nl. Dan neemt één van onze onderwijskundigen contact met je op.  

Anne-Wies Langebeeke

Anne-Wies Langebeeke

19 augustus, 2022

Werkt u in het vo of mbo? Plan direct een vrijblijvende demonstratie in!

We laten u graag geheel vrijblijvend zien hoe Mr. Chadd werkt, hoe het kan worden ingezet en wat de meerwaarde is. Dit doen we in een fysieke of online afspraak van zo'n 30 minuten. Let op! Deze demonstratie is alleen bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in het vo of mbo, NIET voor leerlingen!

Ik laat u graag zien hoe Mr. Chadd werkt!

Meer informatie over Mr. Chadd

Laat hieronder uw gegevens achter en we sturen u geheel vrijblijvend meer informatie over Mr. Chadd op!

Ik vertel u graag over de voordelen van Mr. Chadd!

Werkt u in het vo of mbo? Neem contact op!

Bent u benieuwd naar de voordelen van Mr. Chadd of heeft u andere vragen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Ik vertel u graag meer over Mr. Chadd!
Zo werkt het Academy Over ons