Gepersonaliseerd onderwijs: eigen leerroute, ondersteund door technologie

Leestijd: 10 minuten

Onderwijs probeert het beste uit elke leerling te halen. Vanuit die gedachte zijn er door de jaren heen al flink wat onderwijsvormen ontstaan. Gepersonaliseerd onderwijs is daar een van en wordt steeds populairder. In dit blog lees je wat gepersonaliseerd onderwijs betekent en waarom er groeiende aandacht voor is.

Wat is gepersonaliseerd leren?

Bij gepersonaliseerd leren ligt de focus op het individuele leerproces. Leerlingen hebben de regie en sturen zoveel mogelijk hun eigen leren aan. Ze bepalen dus zelf hun eigen leerdoelen en kiezen de beste manier om die te behalen.

Technologische hulpmiddelen spelen een grote rol binnen gepersonaliseerd onderwijs. Via digitale tools op laptops of tablets werken leerlingen aan hun eigen leerroute. Leraren monitoren de voortgang en zien wie waar sturing of extra aandacht nodig heeft. Ook het stellen van vragen gebeurt steeds vaker digitaal, bijvoorbeeld via het Mr. Chadd-platform.

Gepersonaliseerd onderwijs in voortgezet en basisonderwijs

Hoe ziet gepersonaliseerd leren er in de praktijk uit? Scholieren in het voortgezet onderwijs stellen wekelijks een planning op en werken daar zoveel mogelijk zelfstandig aan. Gaat biologie of wiskunde nog niet zo goed? Of is Engels juist een makkie? Afhankelijk van hun leerbehoefte bepalen scholieren samen met hun coach een passend programma. En komen ze tijdens het huiswerk ergens niet uit? Met een app als Mr. Chadd staan leerlingen binnen 10 seconden in contact met een vakcoach. Ze hoeven niet te wachten op anderen en kunnen direct door – zelfs in het weekend!

Ook basisschoolleerlingen bepalen binnen gepersonaliseerd onderwijs zelf de volgorde van hun lesstof. Ze maken een weekplanning en werken, in overleg met de leerkracht, aan hun individuele leerdoelen. Het gevolg? Kinderen werken zelfstandig aan hun opdrachten, zodat de docent extra aandacht kan geven aan wie dat nodig heeft.

Waarom gepersonaliseerd leren?

Niet iedere leerling in een klas heeft hetzelfde niveau of leert op dezelfde manier. Zo heeft het ene kind meer aandacht of uitleg nodig dan het andere. Uit die verschillende leerbehoeften zijn door de jaren heen nieuwe onderwijsvormen ontstaan, waaronder adaptief leren en differentiëren.

Gepersonaliseerd onderwijs gaat nog een stapje verder. Leerlingen krijgen de regie over hun leerdoelen en leerprocessen. Ze volgen dus een compleet op hen afgestemd leerpad. Ook de rol van de docent verschuift daardoor: van uitleg geven naar begeleiden en motiveren.

Grotere betrokkenheid van leerlingen

Gepersonaliseerd onderwijs maakt scholieren meer betrokken bij het onderwijs. Ze denken actief na over hun leerdoelen en de middelen die ze daarbij gebruiken. Door die extra betrokkenheid gaan ze meer plezier beleven aan het leren. In welke vakken ben ik goed? Waar heb ik extra aandacht bij nodig? Daarbij: wanneer leerlingen actief betrokken zijn bij de vakken, blijft de leerstof vaak beter hangen. Win-win!

Scholieren ontwikkelen 21st century skills

School draait in grote mate om het beheersen van leerstof. Maar ook andere vaardigheden, de zogeheten 21st century skills, worden steeds belangrijker. En daar draagt gepersonaliseerd onderwijs aan bij.

21e eeuwse vaardigheden zijn competenties die leerlingen voorbereiden op de maatschappij van de toekomst. Digitalisering, zelfstandigheid, werken met computers, kritisch denken – door de technologische ondersteuning bij gepersonaliseerd leren, ontwikkelen leerlingen zich ook op deze vlakken.

Mr. Chadd en gepersonaliseerd leren

Het geven van persoonlijke aandacht in grote klassen is een grote uitdaging. Toch maakt gepersonaliseerd onderwijs het goed mogelijk, onder andere dankzij Mr. Chadd. Ons leerplatform is de digitale onderwijsassistent voor vmbo, havo, vwo, gymnasium, mbo en zelfs basisonderwijs.

Met Mr. Chadd kunnen leerlingen vragen stellen over elk vak – ook voor en na schooltijd en in het weekend. Onze coaches vangen de eerste hulpvraag op, zodat leraren niet overspoeld raken. Met Mr. Chadd krijgen docenten het gevoel dat ze iedere leerling die het nodig had, aandacht hebben gegeven en dat alle leerlingen hun tijd ook optimaal hebben besteed. Meer weten?

Anne-Wies Langebeeke

Anne-Wies Langebeeke

28 mei, 2021

Docent of directeur? Vraag een gratis testperiode aan!

Mr. Chadd uitproberen? Dat kan nu twee weken gratis en geheel vrijblijvend met jouw klas! We komen graag in contact om de mogelijkheden te bespreken.

Ik laat u graag zien hoe Mr. Chadd werkt!

Docent of directeur? Vraag een gratis informatiepakket aan

Laat hieronder uw gegevens achter en we sturen u een gratis informatiepakket over Mr. Chadd op!

Ik vertel u graag over de voordelen van Mr. Chadd!

Docent of directeur? Neem contact op

Bent u benieuwd naar de voordelen van Mr. Chadd of heeft u andere vragen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Ik vertel u graag meer over Mr. Chadd!
Zo werkt het Academy Over ons
Inloggen
{"api_base_path":"https://c.mrchadd.nl","funnel_return_domain":"https://www.mrchadd.nl","third_party_js_asset":"third-party.js"}