fbpx

Contact

Neem contact met ons op.

Openingstijden app

Maandag tot en met donderdag: 8:30 tot 22:00 uur
Vrijdag: 8:30 tot 16:00 uur
Zaterdag: 10:00 tot 16:00 uur
Zondag: 10:00 tot 22:00 uur

Bezoekadres

Lopendediep 5
9712 NV
Groningen

KvK: 66929237
BTW: NL8567.56.623.B01
IBAN: NL93 ABNA 0483 1544 31

Zet de leerling centraal met learning analytics

Learning analytics geeft je inzicht in leerlingen en hun leergedrag. Hierdoor kun je lessen beter afstemmen op de behoeften van leerlingen. Wij leggen uit wat learning analytics in het onderwijs is en hoe je het kunt inzetten om jouw lessen te verbeteren.

Wat is learning analytics precies?

Als je digitale leermiddelen gebruikt, ontstaat er data over leerlingen en hun leerbehoeftes. En die data kun je analyseren. Dat proces van verzamelen en analyseren noemen we learning analytics. Hierdoor leer je leerlingen en hun leerprocessen beter begrijpen, waardoor je lessen beter kunt afstemmen op hun behoeften. Je verbetert je lessen zo op basis van data.

Learning analytics en digitale leermiddelen

Er zijn talloze digitale leermiddelen waar waardevolle data uitkomt. Uiteraard is Mr. Chadd als digitale onderwijsassistent daar één van. Een ander voorbeeld: digitale toetsing, waarmee je de voortgang van leerlingen eenvoudig bijhoudt. En als je op school met laptops of tablets werkt, kun je ook de online verwerkingsoefeningen digitaal analyseren.

Moet je al deze data dan zelf gaan analyseren? Geen zorgen: goed ontwikkelde digitale leermiddelen helpen je met het interpreteren van de verzamelde data. Met behulp van een dashboard visualiseren ze de data voor je, bijvoorbeeld door grafieken te tonen. Hierdoor is het eenvoudig om opvallende veranderingen of trends te ontdekken.

Voordelen van werken met learning analytics

Werken met learning analytics heeft verschillende voordelen. Doordat je meer inzicht hebt in leerlingen en leerprocessen, kun je de leerling beter dan ooit centraal stellen. We zetten vier concrete voordelen voor jou als docent op een rij.

Data om je gevoel te ondersteunen

Als docent moet je vaak op je gevoel afgaan. Lukt het je om goed te differentiëren, ook in grote klassen? Hoeveel tijd moet je besteden aan de uitleg? Wanneer kunnen leerlingen zelfstandig aan het werk? Begrijpt iedereen dit onderwerp écht?

Een groot deel van je werk bestaat uit het bouwen op je intuïtie en ervaring. En dat is ook belangrijk. Learning analytics vervangt dit niet, maar ondersteunt jouw gevoel en ervaring met data. Zo twijfel je minder over je keuzes en sluit je nog beter aan op de behoeftes van leerlingen.

Voortgang van leerlingen monitoren

Werkt jouw school met digitale toetsen of digitale opdrachten? Dan kun je de voortgang van leerlingen en hun leerproces beter bijhouden dan ooit. Voorheen moest je resultaten handmatig bijhouden en vergelijken. Met learning analytics gebeurt dit automatisch en wordt de informatie direct gevisualiseerd.

Als je de voortgang al bijhoudt tijdens het maken van opdrachten, kun je beter voorspellen hoe leerlingen een toets gaan maken. Door gericht aandacht te geven aan de onderwerpen waar leerlingen moeite mee hebben, vergroot je de kans dat ze een toets wél halen. En zie je dat een leerling ineens wegzakt? Dan kun je op tijd ingrijpen, voordat de achterstand verder oploopt. Door learning analytics goed in te zetten, monitor je leerlingen ook tussen de toetsmomenten. Daardoor kun je hen beter begeleiden.

Betere lesvoorbereiding

Als je inzicht hebt in leerlingen en hun begrip van de stof, kun je lessen optimaal voorbereiden. Gebruik je Mr. Chadd op school? Dan kunnen leerlingen al hun vragen stellen op ons leerplatform. Professionele vakcoaches geven uitleg, ook buiten schooltijden om. In het docenten-dashboard kun jij vervolgens zien welke vragen klassen stellen tijdens het maken van huiswerk. Vervolgens kun je daar rekening mee houden tijdens je lesvoorbereiding.

Wat betekent dit concreet? Dat je er niet pas tijdens de les achterkomt waar leerlingen moeite mee hadden tijdens het maken van huiswerk. Doordat je dit van tevoren op ons dashboard kunt zien, kun je daar direct je les op aanpassen. Learning analytics ondersteunt je zo in het geven van ‘reguliere’ lessen, maar ook als je hybride onderwijs of gepersonaliseerd onderwijs geeft.

Beter differentiëren in de klas

Als je differentieert, houd je rekening met onderlinge verschillen tussen leerlingen. Differentiatie is cruciaal voor leerlingen, omdat ze zo de begeleiding krijgen die bij hen past. Helaas worden klassen steeds groter, waardoor het ingewikkelder wordt om echt goed te kunnen differentiëren.

Learning analytics kan ondersteunen in het differentiëren, ook bij grote klassen. Je bent een stuk flexibeler doordat je kennis hebt van leerlingen en hun leerproces, waardoor je onderwijs op maat kunt bieden.

Mr. Chadd als ideale tool

Mr. Chadd helpt jou als docent je lessen te verbeteren. Op ons leerplatform kunnen leerlingen iedere vraag stellen, tijdens de les en buiten schooltijd. Onze vakcoaches geven net zo lang uitleg tot de leerling het begrijpt.

Al deze vragen bevatten een schat aan informatie. Deze informatie kun jij als docent inzien in het Mr. Chadd-dashboard. Hier zie je de vragen die klassen stellen over jouw vak. Met deze data kun je meer en beter categoriseren. Je hebt mooi overzicht over welke vragen jouw klassen stellen, waardoor je direct ziet wat leerlingen wel en niet begrijpen. Zo verbeter jij je lessen op basis van duidelijke data.

Als je digitale leermiddelen inzet, kun je gaan werken met learning analytics. De data is er al: je hoeft het alleen nog maar te benutten.

Chat
Chat

Hulp nodig met je huiswerk?

Loop je tegen een lastige berekening aan of ben je even kwijt of je ‘word’ met een d of een dt schrijft? Meld je nu aan en stuur Mr. Chadd een bericht!

icon-external-link cancel close check cog graduate navigatedown icon-info icon-phone icon-mail icon-chat icon-facebook icon-instagram icon-twitter icon-youtube icon-play icon-eye whatsapp