Een nieuw jaar, een frisse start. Nu een jaar lang Mr. Chadd met €50,- korting met de code:

JAAR2022

Tekstdoelen: welke zijn er?

Tekstdoelen: welke zijn er?

Schrijvers van teksten hebben altijd een doel voor ogen: wat willen ze bereiken? Welke tekstdoelen zijn er allemaal en hoe kan je ze herkennen?

Mr. Chadd legt het je uit!

tekstdoelen welke zijn er

We maken onderscheid tussen vijf verschillende tekstdoelen: informeren, opiniëren, overtuigen, activeren en amuseren. Hieronder gaan we ze stuk voor stuk bij langs.

Wil jij meer weten over de verschillende tekstsoorten? Check dan dit artikel .

1. Informeren

Informerende teksten geven geen oordeel over de inhoud. Ze presenteren enkel de feiten zonder poespas. Dit tekstdoel komt veelal voor in encyclopedieën, bij nieuwsberichten (die kort vertellen over het nieuws van de dag), maar ook bij formele teksten zoals notulen.

Een bijzondere vorm van informerende teksten zijn uiteenzettingen / verklaringen. Ook zij presenteren de feiten zo objectief mogelijk, maar hebben als extra doel om uit te leggen hoe iets werkt of in elkaar zit. Voorbeelden hiervan zijn gebruiksaanwijzingen, recepten en andere uiteenzettingen .

2. Opiniëren

Opiniërende teksten zijn bedoeld om de lezer een mening te laten vormen en aan het denken te zetten. De schrijver geeft zelf niet heel duidelijk zijn persoonlijke mening, maar laat wel merken dat er over het onderwerp nagedacht moet worden. Hij wil niet overtuigen, maar een discussie starten / oplaaien. Dit doel komt voornamelijk voor in beschouwingen .

3. Overtuigen

Bij overtuigende teksten is, in tegenstelling tot het vorige tekstdoel, wel de eigen mening van de schrijver aanwezig. Hier wil de schrijver niet de lezer een mening laten vormen, maar hij wil dat de lezer zijn mening overneemt. De schrijver zoekt dus medestanders. Dit tekstdoel komt voor in betogen, ingezonden stukken en in columns.

4. Activeren

Activerende teksten hebben als doel om de lezer aan te zetten tot actie: hij/zij moet iets gaan doen! Dit doel zie je ook terugkomen in betogen , ingezonden stukken en columns, maar bijvoorbeeld ook in reclames. Daar word je immers aangezet tot het kopen van een product.

5. Amuseren

Amuserende teksten willen de lezer vermaken. Het hoeft niet serieus of waar te zijn, zolang de lezer het maar leuk vind om te lezen. Fictieve boeken, sprookjes, gedichten en andere verzonnen verhalen zijn voorbeelden waarin dit tekstdoel duidelijk naar voren komt.

Blijft Nederlands een lastig vak voor jou? 1-op-1 bijles kan je dan helpen!

Leerlingen die hier vragen over hebben, keken ook naar:

Betoog en beschouwing

Uiteenzetting

Leesstrategieën

Docent of directeur? Vraag een gratis testperiode aan!

Mr. Chadd uitproberen? Dat kan nu twee weken gratis en geheel vrijblijvend met jouw klas! We komen graag in contact om de mogelijkheden te bespreken.

Ik laat u graag zien hoe Mr. Chadd werkt!

Docent of directeur? Vraag een gratis informatiepakket aan

Laat hieronder uw gegevens achter en we sturen u een gratis informatiepakket over Mr. Chadd op!

Ik vertel u graag over de voordelen van Mr. Chadd!

Docent of directeur? Neem contact op

Bent u benieuwd naar de voordelen van Mr. Chadd of heeft u andere vragen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Ik vertel u graag meer over Mr. Chadd!
Zo werkt het Academy Over ons
{"api_base_path":"https://c.mrchadd.nl","funnel_return_domain":"https://www.mrchadd.nl","third_party_js_asset":"third-party.js"}