fbpx

Contact

Neem contact met ons op.

Openingstijden app

Maandag tot en met donderdag: 8:30 tot 22:00 uur
Vrijdag: 8:30 tot 16:00 uur
Zaterdag: 10:00 tot 16:00 uur
Zondag: 10:00 tot 22:00 uur

Bezoekadres

Lopendediep 5
9712 NV
Groningen

KvK: 66929237
BTW: NL8567.56.623.B01
IBAN: NL93 ABNA 0483 1544 31

Tekstdoelen: welke zijn er?

Schrijvers van teksten hebben altijd een doel voor ogen: wat willen ze bereiken? Welke tekstdoelen zijn er allemaal en hoe kan je ze herkennen?

Mr. Chadd legt het je uit!

tekstdoelen welke zijn er
We maken onderscheid tussen vijf verschillende tekstdoelen: informeren, opiniëren, overtuigen, activeren en amuseren. Hieronder gaan we ze stuk voor stuk bij langs.
Wil jij meer weten over de verschillende tekstsoorten? Check dan dit artikel.

1. Informeren
Informerende teksten geven geen oordeel over de inhoud. Ze presenteren enkel de feiten zonder poespas. Dit tekstdoel komt veelal voor in encyclopedieën, bij nieuwsberichten (die kort vertellen over het nieuws van de dag), maar ook bij formele teksten zoals notulen.
Een bijzondere vorm van informerende teksten zijn uiteenzettingen / verklaringen. Ook zij presenteren de feiten zo objectief mogelijk, maar hebben als extra doel om uit te leggen hoe iets werkt of in elkaar zit. Voorbeelden hiervan zijn gebruiksaanwijzingen, recepten en andere uiteenzettingen.

2. Opiniëren
Opiniërende teksten zijn bedoeld om de lezer een mening te laten vormen en aan het denken te zetten. De schrijver geeft zelf niet heel duidelijk zijn persoonlijke mening, maar laat wel merken dat er over het onderwerp nagedacht moet worden. Hij wil niet overtuigen, maar een discussie starten / oplaaien. Dit doel komt voornamelijk voor in beschouwingen.


3. Overtuigen
Bij overtuigende teksten is, in tegenstelling tot het vorige tekstdoel, wel de eigen mening van de schrijver aanwezig. Hier wil de schrijver niet de lezer een mening laten vormen, maar hij wil dat de lezer zijn mening overneemt. De schrijver zoekt dus medestanders. Dit tekstdoel komt voor in betogen, ingezonden stukken en in columns.

4. Activeren
Activerende teksten hebben als doel om de lezer aan te zetten tot actie: hij/zij moet iets gaan doen! Dit doel zie je ook terugkomen in betogen, ingezonden stukken en columns, maar bijvoorbeeld ook in reclames. Daar word je immers aangezet tot het kopen van een product.

5. Amuseren
Amuserende teksten willen de lezer vermaken. Het hoeft niet serieus of waar te zijn, zolang de lezer het maar leuk vind om te lezen. Fictieve boeken, sprookjes, gedichten en andere verzonnen verhalen zijn voorbeelden waarin dit tekstdoel duidelijk naar voren komt.

Blijft Nederlands een lastig vak voor jou? 1-op-1 bijles kan je dan helpen!



Deze uitleg is geschreven door Jeffrey.

Chat
Chat

Hulp nodig met je huiswerk?

Loop je tegen een lastige berekening aan of ben je even kwijt of je ‘word’ met een d of een dt schrijft? Meld je nu aan en stuur Mr. Chadd een bericht!

icon-external-link cancel close check cog graduate navigatedown icon-info icon-phone icon-mail icon-chat icon-facebook icon-instagram icon-twitter icon-youtube icon-play icon-eye whatsapp