fbpx

Contact

Neem contact met ons op.

Openingstijden app

Maandag tot en met donderdag: 8:30 tot 22:00 uur
Vrijdag: 8:30 tot 16:00 uur
Zaterdag: 10:00 tot 16:00 uur
Zondag: 10:00 tot 22:00 uur

Bezoekadres

Lopendediep 5
9712 NV
Groningen

KvK: 66929237
BTW: NL8567.56.623.B01
IBAN: NL93 ABNA 0483 1544 31

Examenstress: symptomen en handige tips

De examens komen eraan. Bij de gedachte alleen al krijgt je kind de bibbers. ‘Slaag ik wel?’ of ‘Hoe moet ik ooit dat lastige vak halen?’. Met gezonde spanning is weinig mis. Maar als dat omslaat in examenstress, is dat heel vervelend. Zowel voor je kind als voor jou als ouder. Hoe herken je examenstress? En minstens zo belangrijk: wat kun je er tegen doen? Mr. Chadd legt het uit!

Wat is examenstress?

Examen en stress, het woord zegt het al. Examenstress is de stress die scholieren kunnen ervaren in aanloop naar en tijdens het maken van hun examens op de middelbare school en vervolgopleiding.

Stress is niet hetzelfde als spanning of zenuwen. Iedereen kent het wel: zenuwachtig zijn voor een belangrijke sportwedstrijd of een eerste date. Je lichaam ervaart druk in zo’n situatie en maakt daardoor stresshormonen aan. Door die stofjes blijf je alert en presteer je zelfs beter. Die spanning is alleen maar goed. Toch?

Niet altijd. Want een teveel aan spanning kan overgaan in het type stress waar je last van krijgt. De examenperiode is voor veel kinderen precies zo’n moment. Ze ervaren meer druk dan normaal. Het gevolg? Lichamelijke en geestelijke klachten.

Symptomen van examenstress

Hoe weet je nu of je kind last heeft van examenstress? Hoe herken je het? Dit zijn de meest voorkomende symptomen van examenstress:

  • Hoofdpijn
  • Buikpijn
  • Problemen met slapen
  • Stijve spieren of rugpijn
  • Hartkloppingen
  • Trillerigheid
  • Zwetende handen

Hoe lastig deze lichamelijke symptomen ook zijn, het mentale effect is nog veel ingrijpender. Lichamelijke klachten als hoofdpijn of slecht slapen zijn meestal een voorbode voor iets anders: onzekerheid en/of minder zelfvertrouwen. Het gevolg? Slechtere schoolprestaties. In sommige gevallen belanden kinderen door examenstress in een neerwaartse spiraal waar ze op eigen kracht moeilijk uitkomen.

Help je kind om examenstress te overwinnen

Examenstress is heel vervelend. Juist in de belangrijkste tijd van zijn of haar schoolcarrière lukt het je kind niet om optimaal te presteren. Wil je je zoon of dochter helpen om examenstress te verminderen of te voorkomen? Je kunt het volgende doen:

  • Werk samen aan de planning en voorbereiding
  • Let op de bedtijden en een goed slaapritme
  • Zorg dat je kind genoeg drinkt, maar geen cafeïne
  • Zoek een paar ontspanningsoefeningen op

Op tijd naar bed gaan, genoeg drinken en ontspanningsoefeningen zijn dingen die zonder veel moeite haalbaar zijn. Maar de eerste tip, samenwerken aan planning en voorbereiding, lukt niet iedereen op eigen kracht of zonder irritatie en strijd. De hulp van Mr. Chadd biedt uitkomst.

Voorkom examenstress

Doet je kind dit jaar eindexamen en neemt de stress toe? Loopt je zoon of dochter iets achter en wil je erger voorkomen? Of gaat alles goed, behalve dat ene lastige vak? Mr. Chadd staat voor je klaar.

We maken samen een overzicht van de lesstof en een goede planning om naar de examens toe te werken. Alleen al door de steun van onze coaches gaan scholieren de examens een stuk relaxter tegemoet. En doordat we het probleem op een gestructureerde manier aanpakken, daalt hun examenstress met de week.

Tips voor ouders

De examenperiode zorgt niet alleen bij kinderen voor stress. In veel gevallen voelt ook de rest van het gezin de druk. Lontjes zijn kort en er zijn veel discussies over het huiswerk. Hoe verminder je als ouder de examenstress van je kind? Hier zijn een paar tips. Het lijken misschien open deuren, maar ze blijken echt te werken:

  • Blijf rustig
  • Laat blijken dat je vertrouwen hebt in je kind
  • Luister geduldig
  • Bied je hulp aan
  • Maak samen een planning

Natuurlijk wil je dat je zoon of dochter slaagt voor de examens, maar verlang niet te veel. Die extra druk heeft juist het tegenovergestelde effect.

Motiveer liever en bied een luisterend oor. Probeer te begrijpen wat er in je kind omgaat en heb het erover. Een goede planning kan het verschil maken – daar weten we bij Mr. Chadd alles van.

Conclusie

Met zenuwachtig zijn voor een examen is weinig mis. Gezonde spanning komt voor bij iedereen. Echte examenstress is onprettig. Merk je dat je kind er last van heeft? Of dat de schoolprestaties verminderen in aanloop naar de examens? Bij Mr. Chadd krijgt je kind de ondersteuning die bij hem of haar past.

Chat
Chat

Hulp nodig met je huiswerk?

Loop je tegen een lastige berekening aan of ben je even kwijt of je ‘word’ met een d of een dt schrijft? Meld je nu aan en stuur Mr. Chadd een bericht!

icon-external-link cancel close check cog graduate navigatedown icon-info icon-phone icon-mail icon-chat icon-facebook icon-instagram icon-twitter icon-youtube icon-play icon-eye whatsapp