fbpx

Contact

Neem contact met ons op.

Openingstijden app

Maandag tot en met donderdag: 8:30 tot 22:00 uur
Vrijdag: 8:30 tot 16:00 uur
Zaterdag: 10:00 tot 16:00 uur
Zondag: 10:00 tot 22:00 uur

Bezoekadres

Lopendediep 5
9712 NV
Groningen

KvK: 66929237
BTW: NL8567.56.623.B01
IBAN: NL93 ABNA 0483 1544 31

In de Middeleeuwen was de macht van de wereldlijke en geestelijke duidelijk verdeeld.

De koning/keizer had de wereldlijke macht: hij moest de staat leiden. De paus had de geestelijke macht: hij moest de kerk leiden.

In de late middeleeuwen ontstond er een conflict over de benoeming van bisschoppen.Dat was het begin van de investituurstrijd: de strijd tussen de wereldlijke en geestelijke macht. Wil je weten hoe dit precies was ontstaan? Lees snel verder, Mr Chadd legt het je uit!

keizers en koningen vs de paus
In de vroege Middeleeuwen was het idee van de tweezwaardenleer ontstaan. Volgens deze leer waren er twee machten: de wereldlijke en de geestelijke macht. De koning of keizer moest met zijn wereldlijke macht de order in de wereld bewaren. De paus moest met zijn geestelijke macht over alle geloofszaken beslissen.

Vanouds had de keizer in Duitsland behoorlijk veel invloed op de geestelijkheid. Hij bepaalde namelijk wie er tot bisschop benoemd werd. Gregorius VII vond echter dat alleen de paus bisschoppen mocht benoemen. In 1075 ontstond hier een strijd over. De Rooms-Duitse keizer Hendrik IV benoemde de bisschop van Milaan, terwijl de paus al een ander benoemd had. Gregorius eiste dat Hendrik erkende dat hij fout zat, maar dit weigerde hij. Gregorius deed hem daarom in de ban en verbood mensen om Hendrik nog te gehoorzamen. Hendrik wilde een opstand voorkomen en smeekte daarom om verzoening. Dit lukte, maar de strijd laaide steeds opnieuw op. In 1122 gaf Hendrik toe en vanaf die tijd hadden Duitse keizers niks meer te zeggen over de benoeming van bisschoppen. De paus had dus de strijd gewonnen in Duitsland.


In Frankrijk was er een soortgelijk conflict. De koning mocht daar in eerste instantie geen bisschoppen benoemen, maar kreeg daar steeds meer invloed op. Daarnaast was er in Frankrijk een conflict over geld. De kerk was namelijk erg rijk. De koning eiste geld van de kerk, maar dit de kerk weigerde dit. De band tussen koning Lodewijk IX en de paus Bonifatius VIII was wel goed. Hij werd na zijn dood zelfs heilig verklaard door de kerk. Zijn schoonzoon Filips de Schone had een minder goede band met Bonifatius. De paus vond dat de koning zich in de politiek ook moest gehoorzamen aan de paus, maar Filips was het hier niet mee eens. Filips liet de paus toen gevangen nemen. Toen Bonifatius in 1303 stierf, stopte de strijd. De macht van de koning was zo groot geworden dat de paus erkende dat hij de koning moest gehoorzamen op politiek gebied. De paus bleef wel de grootste geestelijke machthebber, dus hij bepaalde was het juiste geloof was en wie ketters waren. Om de ketterij uit te roeien had de kerk een inquisitie ingesteld, een soort speciale rechtbank. Zie: De inquisitie.

Test jezelf!
Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen de investituurstrijd in Duitsland en Frankrijk?




 

 

 

Deze uitleg is geschreven door Emy.

Chat
Chat

Hulp nodig met je huiswerk?

Loop je tegen een lastige berekening aan of ben je even kwijt of je ‘word’ met een d of een dt schrijft? Meld je nu aan en stuur Mr. Chadd een bericht!

icon-external-link cancel close check cog graduate navigatedown icon-info icon-phone icon-mail icon-chat icon-facebook icon-instagram icon-twitter icon-youtube icon-play icon-eye whatsapp