fbpx

Contact

Neem contact met ons op.

Openingstijden app

Maandag tot en met donderdag: 8:30 tot 22:00 uur
Vrijdag: 8:30 tot 16:00 uur
Zaterdag: 10:00 tot 16:00 uur
Zondag: 10:00 tot 22:00 uur

Bezoekadres

Lopendediep 5
9712 NV
Groningen

KvK: 66929237
BTW: NL8567.56.623.B01
IBAN: NL93 ABNA 0483 1544 31

Reclame zien we overal voorbij komen.

Of het nu op de televisie of op de billboard naast de snelweg is, we kunnen er niet omheen!

Maar wat is reclame allemaal? En waar bestaat het allemaal uit? Mr. Chadd legt het voor je uit!

reclame
Reclame is eigenlijk een heel breed begrip. Officieel kan je het uitleggen als een vorm van communicatie waarbij een bedrijf probeert om nieuwe klanten over te halen om het product te kopen. Reclame is daarom dus vooral bedoeld om je merk goed naar voren te laten komen en zo meer mensen het te laten kopen! Apple is een voorbeeld van een bedrijf dat hier erg goed in is. Alleen al door de toevoeging van het beroemde ‘Apple-logo’ zijn mensen namelijk bereid om veel geld voor de nieuwste Iphones te betalen! Goede reclame is daarom ontzettend belangrijk voor een bedrijf.


Reclame kan verschillende doelen hebben. Sommige bedrijven gebruiken reclame om de bekendheid van hun merk te vergroten. Ze laten reclamespotjes over hun bedrijf uitzenden op de tv of radio om zo mensen bekend te maken met hun producten. Andere vormen van reclame kunnen bijvoorbeeld gericht zijn op speciale kortingen in die week of het nieuwste product dat nu in de winkel ligt.

Goede reclame moet aan een paar voorwaarden voldoen. Ten eerste moet het de aandacht trekken waardoor het opvalt en je het dus gaat onthouden. Daarnaast moet er een voordeel inzitten voor de ontvanger. Het nieuwe product is bijvoorbeeld veel beter dan je tot nu toe had, of je krijgt er juist speciale kortingen voor. Ten derde moet reclame ervoor zorgen dat je verlangen krijgt om het product te kopen en tot slot moet de reclame ertoe leiden dat je natuurlijk tot actie overgaat om het product daadwerkelijk te bestellen! Deze 4 stappen worden gezamenlijk ook wel het AIDA-model genoemd.

Reclames zijn er in ontzettend veel verschillende vormen. Je hebt bijvoorbeeld posters, advertenties op de radio en tv, folders, reclameborden, advertenties op Social Media, advertenties in kranten en tijdschriften, plaatjes op toegangsbewijzen van grote evenementen of bijvoorbeeld de naam van een bedrijf op het shirt van je favoriete voetbalclub!

Zoals je ziet is reclame een ontzettend breed begrip en bestaan er veel verschillende vormen ervan! Je kunt het bij reclame dus eigenlijk altijd zo gek maken als je zelf wilt.

Test jezelf!
Met wat voor verschillende doelen kunnen bedrijven reclame maken?




 

 

 

Deze uitleg is geschreven door Rick.

Heb je vragen over dit onderwerp?

Stel je vraag via de app

Chat
Chat

Hulp nodig met je huiswerk?

Loop je tegen een lastige berekening aan of ben je even kwijt of je ‘word’ met een d of een dt schrijft? Meld je nu aan en stuur Mr. Chadd een bericht!

icon-external-link cancel close check cog graduate navigatedown icon-info icon-phone icon-mail icon-chat icon-facebook icon-instagram icon-twitter icon-youtube icon-play icon-eye whatsapp