fbpx

Contact

Neem contact met ons op.

Openingstijden app

Maandag tot en met donderdag: 8:30 tot 22:00 uur
Vrijdag: 8:30 tot 16:00 uur
Zaterdag: 10:00 tot 16:00 uur
Zondag: 10:00 tot 22:00 uur

Bezoekadres

Lopendediep 5
9712 NV
Groningen

KvK: 66929237
BTW: NL8567.56.623.B01
IBAN: NL93 ABNA 0483 1544 31

Een korte uitleg geven over een bedrijfscultuur is een lastige opgave.

Er zijn namelijk talloze dikke boeken over dit onderwerp geschreven. De cultuur van een bedrijf wordt ook wel ‘de ziel van de onderneming’ genoemd.

Een bedrijfscultuur is een belangrijk onderdeel van een bedrijf omdat het een grote invloed heeft op de prestaties en resultaten van een bedrijf. Wat houdt een bedrijfscultuur in? Welke invloed heeft het op een bedrijf? Dat gaan we je in dit artikel uitleggen!

bedrijfscultuur
Wat is een bedrijfscultuur?
De bedrijfscultuur is eigenlijk de ‘mindset’ van een bedrijf. De bedrijfscultuur heeft vooral te maken met de normen, waarden, rituelen en symbolen van een bedrijf. Het belangrijkste van een bedrijfscultuur is de manier waarop collega’s elke dag met elkaar omgaan. Hoe kleden ze zich, hoe gedragen zij zich en hoe nemen ze beslissingen. Dit zijn vaak onbewuste regels, afspraken en overtuigingen. Daarnaast zijn ook de doelen van een bedrijf een belangrijk onderdeel van de bedrijfscultuur. Een bedrijfscultuur ontwikkelt zich door de jaren heen. Het bedrijf zal proberen om deze cultuur binnen het hele bedrijf gelijk te houden. Een bedrijfscultuur kan veranderen maar dit gaat vaak niet gemakkelijk.


Soorten bedrijfsculturen
Er zijn veel verschillende soorten bedrijfsculturen. Er zijn ook veel verschillende ideeën om deze bedrijfsculturen in te delen. Een bekend model is het model van Quinn en Rohrbaugh (1983). Met dit model kun je een bedrijfscultuur in vier typen onderverdelen.
1. Mensgerichte dimensie – medewerkers van het bedrijf zijn het middelpunt.
2. Resultaatgerichte dimensie – het eindproduct van het bedrijf is het belangrijkste.
3. Beheersgerichte dimensie – het draait hier om de regels binnen het bedrijf.
4. Innovatiegerichte dimensie – ontwikkelen van veel nieuwe diensten of producten staan centraal

Oefenvraag
Wat staat er centraal bij de beheersgerichte dimensie?




 

 

 

Deze uitleg is geschreven door Amber.

Chat
Chat

Hulp nodig met je huiswerk?

Loop je tegen een lastige berekening aan of ben je even kwijt of je ‘word’ met een d of een dt schrijft? Meld je nu aan en stuur Mr. Chadd een bericht!

icon-external-link cancel close check cog graduate navigatedown icon-info icon-phone icon-mail icon-chat icon-facebook icon-instagram icon-twitter icon-youtube icon-play icon-eye whatsapp