fbpx

Contact

Neem contact met ons op.

Openingstijden app

Maandag tot en met donderdag: 8:30 tot 22:00 uur
Vrijdag: 8:30 tot 16:00 uur
Zaterdag: 10:00 tot 16:00 uur
Zondag: 10:00 tot 22:00 uur

Bezoekadres

Lopendediep 5
9712 NV
Groningen

KvK: 66929237
BTW: NL8567.56.623.B01
IBAN: NL93 ABNA 0483 1544 31

Pressiegroepen en actiegroepen: wat doen ze en wat is het verschil?

Pressiegroepen en actiegroepen; tegenwoordig komen ze steeds vaker in het nieuws.

Wat doen ze precies en wat is het verschil? Mr. Chadd legt het hieronder voor je uit!

pressiegroepen en actiegroepen
Pressiegroepen
Organisaties en groepen die voor lange tijd bewust invloed proberen uit te oefenen op de politieke besluitvorming, noemen we pressiegroepen. Dit zijn geen politieke partijen, want pressiegroepen focussen op één gebied. Voorbeelden zijn werknemersorganisaties FNV en CNV. Zij behartigen de belangen van werknemers bij bijvoorbeeld CAO-onderhandelingen.
De invloed van een pressiegroep hangt af van haar omvang, geld, positie en kennis.


Actiegroepen
In tegenstelling tot pressiegroepen zetten actiegroepen zich vaak maar voor korte tijd in op één specifieke kwestie. Ze zijn minder professioneel en georganiseerd, omdat het na de ene kwestie meteen klaar is. Kick Out Zwarte Piet (KOZP) is hier een voorbeeld van: zoals de naam al zegt is deze groep gefocust op één specifiek onderwerp (het afschaffen van Zwarte Piet). Hoewel dit misschien wel langer duurt (al een aantal jaren) dan bij een normale actiegroep, is deze beperkte focus wel het bewijs dat KOZP een actiegroep is.

Zo werkt de app!

Machtsmiddelen
Pressie- en actiegroepen kunnen verschillende dingen doen om aandacht te trekken:

  1. Lobbyen bij politici en politieke partijen.
  2. Demonstreren
  3. Publiciteitscampagne voeren via de massamedia
  4. Sleutelposities in belangrijke commissies e.d. in handen krijgen
  5. Bezwaarschriften indienen
  6. Burgerlijke ongehoorzaamheid door de wet te overtreden (vaak voor groot probleem als racisme e.d.)

Even oefenen…
Kijk de video van Zondag met Lubach over de tabaksindustrie. Welke machtsmiddelen gebruikt de industrie om hun doel te bereiken? Hoe doen ze dat precies?




Deze uitleg is geschreven door Jeffrey.

Chat
Chat

Hulp nodig met je huiswerk?

Loop je tegen een lastige berekening aan of ben je even kwijt of je ‘word’ met een d of een dt schrijft? Meld je nu aan en stuur Mr. Chadd een bericht!

icon-external-link cancel close check cog graduate navigatedown icon-info icon-phone icon-mail icon-chat icon-facebook icon-instagram icon-twitter icon-youtube icon-play icon-eye whatsapp