Een nieuw jaar, een frisse start. Nu een jaar lang Mr. Chadd met €50,- korting met de code:

JAAR2022

Marktvormen: welke zijn er allemaal?

Een groot onderdeel van economie is het voorspellen van markten.

Welke prijs komt er tot stand en hoe zullen vragers en aanbieders zich gedragen? Veel hierbij hangt af van de marktvorm.

Wat zijn deze marktvormen precies en hoe hebben ze invloed om de prijs? Lees het hier!

Laten we beginnen bij het begin, wat is een markt? Een markt is een manier om aan te geven hoe de koper en verkoper bij elkaar komen waardoor uiteindelijk de vraag naar, het aanbod van en de prijs van artikelen of diensten worden bepaald. Er zijn verschillende typen markten die allemaal kunnen leiden tot hele verschillende relaties tussen koper en verkoper. Hieronder zullen we de verschillende marktvormen opsommen.

marktvormen

Volkomen concurrentie

Volkomen concurrentie, ook wel volledige mededinging genoemd, is de marktvorm die we het vaakst gebruiken om markten te analyseren. In deze marktvorm zijn de producten die verkocht worden homogeen, dit houdt in dat de individuele verkopers het product niet kunnen aanpassen om het iets beter te maken dan dat van een andere verkoper, ze verkopen allemaal exact hetzelfde product.

Bij volkomen concurrentie ga je er vanuit dat de koper en de verkopers onderling allemaal dezelfde informatie hebben over wat de ander doet. Ook zijn er geen belemmeringen voor aanbieders om in deze markt je product te gaan verkopen. Dit betekent dat in deze markt in theorie geen winst te behalen is. Op het moment dat er ergens een winst te behalen is zal een andere aanbieder voor een goedkopere prijs het product maken. Zo komt er uiteindelijk een evenwichtsprijs tot stand waarvoor het product uiteindelijk verkocht zal worden.

Monopolistische concurrentie

Een monopolistische concurrentie lijkt op de volkomen concurrentie marktvorm. Er is een belangrijk verschil, namelijk dat er in een monopolistische concurrentie heterogene producten worden aangeboden. Je kan als aanbieder dus wel het verschil maken met een beter product waarvoor je meer geld kan vragen.

Toch zijn in er in een monopolistische concurrentie nog steeds erg veel aanbieders in het spel en is het relatief makkelijk voor nieuwe aanbieders om de markt te betreden. Je kan als aanbieder dus wel met heterogene goede producten (of goede marketing) het verschil maken, maar omdat er zo veel aanbieders zijn is dit wel een minimaal verschil. Er is altijd concurrentie die op de loer ligt.

Zo werkt de app

Monopolie

Een monopolie is compleet anders dan de marktvormen die we hiervoor hebben behandeld. Bij een monopolie is er één aanbieder van producten. Deze aanbieder heeft in de markt dus alle macht, hij kan namelijk zelf de prijs bepalen. Het enige waar hij rekening mee moet houden is de betalingsbereidheid van klanten. De monopolist mag dan wel geen concurrentie van andere aanbieders hebben, maar klanten kunnen nog altijd ook zelf bepalen het product te duur te vinden.

Vaak is een monopolist zo machtig omdat er hoge belemmeringen zijn om ook een product of dienst aan te bieden in deze markt. Dit zou kunnen komen doordat er extreem hoge investeringen nodig zijn om toe te treden in de markt maar nog vaker is het omdat er patenten zijn die andere partijen verbieden om bepaalde producten op dezelfde manier te maken. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf als de IKEA, zij bieden als enige zelfbouwmeubelen aan in Nederland.

Oligopolie

Bij een oligopolie heb je een soortgelijke situatie als bij een monopolie maar dan niet met een grote speler maar een aantal grote spelers, meestal niet meer dan vier die de overgrote meerderheid van de markt in handen hebben.

Een goed voorbeeld hiervan is de telefonie-industrie of tankstations. Hier zijn een paar grote bedrijven die de markt domineren. Dit is omdat het erg lastig is om deze markt te betreden zelfs wanneer je een mogelijkheid ziet om winst te maken. Je hebt namelijk niet zomaar een telefonienetwerk in handen zoals KPN dat bezit en je kan ook niet zomaar ineens olie gaan boren om daar vervolgen benzine van te maken en te verkopen.

Leerlingen die hier vragen over hebben, keken ook naar:

Oligopolie en kartelvorming

Marktfalen

Primaire, secundaire en teriaire sector: wat is het verschil?

Docent of directeur? Vraag een gratis testperiode aan!

Mr. Chadd uitproberen? Dat kan nu twee weken gratis en geheel vrijblijvend met jouw klas! We komen graag in contact om de mogelijkheden te bespreken.

Ik laat u graag zien hoe Mr. Chadd werkt!

Docent of directeur? Vraag een gratis informatiepakket aan

Laat hieronder uw gegevens achter en we sturen u een gratis informatiepakket over Mr. Chadd op!

Ik vertel u graag over de voordelen van Mr. Chadd!

Docent of directeur? Neem contact op

Bent u benieuwd naar de voordelen van Mr. Chadd of heeft u andere vragen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Ik vertel u graag meer over Mr. Chadd!
Zo werkt het Academy Over ons
{"api_base_path":"https://c.mrchadd.nl","funnel_return_domain":"https://www.mrchadd.nl","third_party_js_asset":"third-party.js"}