fbpx

Contact

Neem contact met ons op.

Openingstijden app

Maandag tot en met donderdag: 8:30 tot 22:00 uur
Vrijdag: 8:30 tot 16:00 uur
Zaterdag: 10:00 tot 16:00 uur
Zondag: 10:00 tot 22:00 uur

Bezoekadres

Lopendediep 5
9712 NV
Groningen

KvK: 66929237
BTW: NL8567.56.623.B01
IBAN: NL93 ABNA 0483 1544 31

Een groot onderdeel van economie is het voorspellen van markten.

Welke prijs komt er tot stand en hoe zullen vragers en aanbieders zich gedragen? Veel hierbij hangt af van de marktvorm.

Wat zijn deze marktvormen precies en hoe hebben ze invloed om de prijs? Lees het hier!

Laten we beginnen bij het begin, wat is een markt? Een markt is een manier om aan te geven hoe de koper en verkoper bij elkaar komen waardoor uiteindelijk de vraag naar, het aanbod van en de prijs van artikelen of diensten worden bepaald. Er zijn verschillende typen markten die allemaal kunnen leiden tot hele verschillende relaties tussen koper en verkoper. Hieronder zullen we de verschillende marktvormen opsommen.
marktvormen
Volkomen concurrentie
Volkomen concurrentie, ook wel volledige mededinging genoemd, is de marktvorm die we het vaakst gebruiken om markten te analyseren. In deze marktvorm zijn de producten die verkocht worden homogeen, dit houdt in dat de individuele verkopers het product niet kunnen aanpassen om het iets beter te maken dan dat van een andere verkoper, ze verkopen allemaal exact hetzelfde product.
Bij volkomen concurrentie ga je er vanuit dat de koper en de verkopers onderling allemaal dezelfde informatie hebben over wat de ander doet. Ook zijn er geen belemmeringen voor aanbieders om in deze markt je product te gaan verkopen. Dit betekent dat in deze markt in theorie geen winst te behalen is. Op het moment dat er ergens een winst te behalen is zal een andere aanbieder voor een goedkopere prijs het product maken. Zo komt er uiteindelijk een evenwichtsprijs tot stand waarvoor het product uiteindelijk verkocht zal worden.


Monopolistische concurrentie
Een monopolistische concurrentie lijkt op de volkomen concurrentie marktvorm. Er is een belangrijk verschil, namelijk dat er in een monopolistische concurrentie heterogene producten worden aangeboden. Je kan als aanbieder dus wel het verschil maken met een beter product waarvoor je meer geld kan vragen.
Toch zijn in er in een monopolistische concurrentie nog steeds erg veel aanbieders in het spel en is het relatief makkelijk voor nieuwe aanbieders om de markt te betreden. Je kan als aanbieder dus wel met heterogene goede producten (of goede marketing) het verschil maken, maar omdat er zo veel aanbieders zijn is dit wel een minimaal verschil. Er is altijd concurrentie die op de loer ligt.

Zo werkt de app

Monopolie
Een monopolie is compleet anders dan de marktvormen die we hiervoor hebben behandeld. Bij een monopolie is er één aanbieder van producten. Deze aanbieder heeft in de markt dus alle macht, hij kan namelijk zelf de prijs bepalen. Het enige waar hij rekening mee moet houden is de betalingsbereidheid van klanten. De monopolist mag dan wel geen concurrentie van andere aanbieders hebben, maar klanten kunnen nog altijd ook zelf bepalen het product te duur te vinden.
Vaak is een monopolist zo machtig omdat er hoge belemmeringen zijn om ook een product of dienst aan te bieden in deze markt. Dit zou kunnen komen doordat er extreem hoge investeringen nodig zijn om toe te treden in de markt maar nog vaker is het omdat er patenten zijn die andere partijen verbieden om bepaalde producten op dezelfde manier te maken. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf als de IKEA, zij bieden als enige zelfbouwmeubelen aan in Nederland.

Oligopolie
Bij een oligopolie heb je een soortgelijke situatie als bij een monopolie maar dan niet met een grote speler maar een aantal grote spelers, meestal niet meer dan vier die de overgrote meerderheid van de markt in handen hebben.
Een goed voorbeeld hiervan is de telefonie-industrie of tankstations. Hier zijn een paar grote bedrijven die de markt domineren. Dit is omdat het erg lastig is om deze markt te betreden zelfs wanneer je een mogelijkheid ziet om winst te maken. Je hebt namelijk niet zomaar een telefonienetwerk in handen zoals KPN dat bezit en je kan ook niet zomaar ineens olie gaan boren om daar vervolgen benzine van te maken en te verkopen.


Jim

 

 

 

Deze uitleg is geschreven door Jim.

Heb je vragen over dit onderwerp?

Stel je vraag via de app

Chat
Chat

Hulp nodig met je huiswerk?

Loop je tegen een lastige berekening aan of ben je even kwijt of je ‘word’ met een d of een dt schrijft? Meld je nu aan en stuur Mr. Chadd een bericht!

icon-external-link cancel close check cog graduate navigatedown icon-info icon-phone icon-mail icon-chat icon-facebook icon-instagram icon-twitter icon-youtube icon-play icon-eye whatsapp