Contact

Neem contact met ons op.

Openingstijden app

Maandag tot en met donderdag: 09.30 tot 21.30
Vrijdag en zaterdag: 12:00 tot 15:00
Zondag: 12.00 tot 21.00

Bezoekadres

Lopendediep 5
9712 NV
Groningen

KvK: 66929237
BTW: NL8567.56.623.B01
IBAN: NL93 ABNA 0483 1544 31

Van weten naar begrijpen

Kennisoverdracht is het centrale proces binnen traditioneel onderwijs. In de praktijk betekent dit dat docenten vooral gericht zijn op het uitdragen van kennis en het overdragen van feiten naar de leerlingen en studenten.

Dit proces heeft echter een grote beperkingen, die in onze moderne technologische
samenleving steeds beter zichtbaar is. Het ‘weten’ van feiten en theorie is niet hetzelfde als het begrijpen ervan.

Bij begrijpen wordt er een beroep op je bevattingsvermogen (je snapt hoe je tot een antwoord op die som kunt komen). Studenten kunnen iets weten, maar of ze het dan ook snappen en begrijpen is nog maar de vraag. En is dit niet juist wat zo belangrijk is voor toekomstig werk?

Meestal wordt in afsluitende tentamens bekeken of de student de geleerde lesstof kan
reproduceren door beroep te doen op het vermogen om feiten te onthouden. De student die
slaagt, heeft laten zien dat hij of zij het tentamen met een voldoende kon afleggen door een zo correct mogelijk reproductie van de stof. Maar is deze student ook bekwaam? En omgekeerd, zijn de studenten die het tentamen niet haalden, onbekwaam?

Het is aan de docent zelf om de leerlingen de stof beter te helpen begrijpen. In de praktijk is dit vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Toenemende werkdruk, grotere klassen en
gestandaardiseerd lesmateriaal zijn problemen in het onderwijs die steeds vaker minder ruimte overlaten voor het stimuleren van begrip.

Een feit kan tegenwoordig immers gemakkelijk gegoogeld worden, begrip echter niet.

Mr. Chadd kan helpen begrijpen

Onze begeleiders ondersteunen het reguliere onderwijs door extra aandacht te bieden aan
persoonlijke vragen, brede uitleg en verdieping. De begeleider beantwoord de vragen en
knelpunten die naar boven komen tijdens het leren. Begrijp je een vraag niet, dan geeft Mr.
Chadd je niet alleen het antwoord, maar legt je ook uit hoe je de volgende keer zelf tot dit
antwoord kan komen.

Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van het hebben van een onderzoekende houding. Dit
is een vaardigheid die tijdens de gehele schoolloopbaan centraal staat. Het durven stellen van
vragen en het aangeven als je iets niet begrijpt, is echter voor veel leerlingen erg lastig. Mr.
Chadd helpt de leerlingen die moeite hebben met klassikaal onderwijs en stelt ze in staat om
alle vragen te stellen die ze wensen.

Hulp nodig met je huiswerk?

Loop je tegen een lastige berekening aan of ben je even kwijt of je ‘word’ met een d of een dt schrijft? Meld je nu aan en stuur Mr. Chadd een bericht!

icon-external-link cancel close check cog graduate navigatedown icon-info icon-phone icon-mail icon-chat icon-facebook icon-instagram icon-twitter icon-youtube icon-play icon-eye whatsapp