Contact

Neem contact met ons op.

Openingstijden app

Maandag tot en met donderdag: 09.30 tot 21.30
Vrijdag en zaterdag: 12:00 tot 15:00
Zondag: 12.00 tot 21.00

Bezoekadres

Lopendediep 5
9712 NV
Groningen

KvK: 66929237
BTW: NL8567.56.623.B01
IBAN: NL93 ABNA 0483 1544 31

Geheugentechnieken: welke zijn er en welke werken het beste?

  • Studiecoaching
0

Op school wordt tegenwoordig van leerlingen verwacht bij ieder vak ontzettend veel dingen te begrijpen en te onthouden. Bij de talen zijn het vaak honderden woordjes tegelijk, terwijl vakken als Geschiedenis vragen om een heleboel hoofdstukken achter elkaar te leren. Dat kan voor leerlingen soms erg lastig zijn. Mr. Chadd probeert leerlingen verschillende technieken aan te leren om zo beter te kunnen presteren.

Weten of begrijpen?
Het onderwijs draait tegenwoordig vooral om één ding: kennis. Docenten doen hun best om leerlingen nieuwe kennis op te laten doen. De feitenkennis is dan vaak aanwezig bij de leerling maar het snappen en begrijpen is een tweede. Dit terwijl dat wel het belangrijkst is: kan de leerling de geleerde kennis zelf toepassen in nieuwe situaties? Juist voor de toekomst, wanneer leerlingen in de arbeidsmarkt terecht komen, is het van belang om de geleerde kennis toe te passen in de praktijk.
Mr. Chadd vindt dat de nadruk meer moet liggen op argumentatie en begrijpend leren, in plaats van het ‘kale’ leren van concepten en begrippen. Waar toetsen, tentamens en examens vooral kijken of leerlingen de stof kunnen reproduceren, willen wij dat de stof ook echt goed begrepen wordt. Daar leert de leerling namelijk het meest van!

Antwoordmachine
Mr. Chadd vindt het essentieel dat leerlingen zelf tot een antwoord weten te komen. Onze coaches zullen altijd met de leerling het huiswerk maken, nooit voor de leerling. Dit wordt gewaarborgd op verschillende manieren:

  1. Coaches checken het leerniveau van de leerling. Wat weet hij/zij zelf al?
  2. Coaches stellen vragen aan de leerling om hem/haar actief mee te laten denken.
  3. Coaches beginnen met een (korte) uitleg van de onderliggende theorie. Pas daarna wordt de theorie toegepast op de opgave/vraag.

Zo werkt de app

Mr. Chadd kan helpen begrijpen
Onze coaches verrijken het reguliere onderwijs door extra aandacht te bieden voor persoonlijke vragen, uitleg en verdieping. Er is minder sprake van tijdsdruk in vergelijking met een normale les die binnen 45 minuten afgerond dient te worden. Hoewel de kwaliteit van onze coaches ervoor zorgt dat een leerling binnen 13 minuten een duidelijke uitleg heeft gekregen, is er tijd en ruimte voor langere chats met leerlingen die extra hulp nodig hebben.
Mr. Chadd moedigt leerlingen daarom aan vragen te stellen. Dit is een belangrijk onderdeel van het hebben van een onderzoekende houding en een vaardigheid die tijdens de gehele schoolloopbaan centraal staat. Het durven stellen van vragen en het aangeven als je iets niet begrijpt, is echter voor veel leerlingen erg lastig. Mr. Chadd helpt de leerlingen die moeite hebben met klassikaal onderwijs en stelt ze in staat om alle vragen te stellen die ze wensen.

Geheugentraining
Het doel van Mr. Chadd is om ervoor te zorgen dat de leerling de leerstof in toekomstige situaties zelfstandig kan toepassen. Hiervoor wordt een beroep gedaan op het geheugen van de leerling: kan hij/zij de uitleg van onze coach onthouden over een langere periode?
Om de kwaliteit van onze uitleg op de lange termijn te garanderen, proberen coaches leerlingen het gebruik van verschillende geheugentechnieken te leren:

  1. Herhaling. Coaches moedigen leerlingen aan de stof te herhalen. Hoewel dit bij sommige onderwerpen, zoals woordjes toetsen, vanzelfsprekend lijkt, kan deze techniek ook helpen bij andere vakken.
  2. Verbeelding. Coaches geven leerlingen houvast door bijvoorbeeld het bedenken van ezelsbruggetjes. Dit wordt van nature al veel gedaan (bijv. ‘t Kofschip), maar de persoonlijke benadering van de chats en het samen bedenken van nieuwe ezelsbruggetjes verbeteren het effect hiervan.
  3. Associatie. Coaches verbinden theoretische concepten met praktische voorbeelden. Hierdoor wordt de stof sneller tastbaar en beter onthouden.
  4. Verbinding. Coaches helpen de leerling de verbindingen tussen de verschillende concepten te zien en te begrijpen. Dit ‘procesdenken’ helpt leerlingen een reeks gebeurtenissen of theorieën te onthouden als groep.

Mr. Chadd draagt op deze manier bij aan een kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Het geeft leerlingen de mogelijkheid voor persoonlijke uitleg waarbij begrijpend leren centraal staat.

Chat
Chat

Hulp nodig met je huiswerk?

Loop je tegen een lastige berekening aan of ben je even kwijt of je ‘word’ met een d of een dt schrijft? Meld je nu aan en stuur Mr. Chadd een bericht!

icon-external-link cancel close check cog graduate navigatedown icon-info icon-phone icon-mail icon-chat icon-facebook icon-instagram icon-twitter icon-youtube icon-play icon-eye whatsapp